L'HUGC incorpora Lola, l'assistent clínic virtual per a un seguiment òptim post-urgències
L'Hospital Universitari General de Catalunya ha implantat el programa Lola, basat en la intel·ligència artificial (IA) i la tecnologia conversacional per millorar el seguiment post-urgències dels pacients de l'Hospital i reduir-ne la càrrega assistencial.
El seguiment clínic de pacients donats d'alta a urgències és crucial per avaluar-ne l'evolució i detectar possibles complicacions, així com per evitar consultes innecessàries en la mesura del possible. Tot i això, aquest procés no està implementat, sovint es fa de forma no automatitzada, consumint temps i recursos innecessaris, la qual cosa pot portar a retards en la identificació de pacients que requereixen atenció addicional. Lola ofereix una oportunitat per automatitzar i optimitzar el seguiment clínic millorant l'eficiència i la qualitat de l'atenció dels nostres pacients.
Lola trucarà al pacient que ha acudit a Urgències per telèfon per recollir dades sobre la seva salut, li preguntarà com es troba i quins són els símptomes. Després us facilitarà tota la informació al personal clínic. La seva funció principal és detectar qualsevol símptoma o canvi important a temps i comunicar-ho als professionals clínics, perquè puguin posar-se en contacte amb el pacient personalment com més aviat millor.
Aquest projecte pilot pretén avaluar l'eficàcia d'aquesta tecnologia per millorar la qualitat de l'atenció i el seguiment adequat dels pacients 48 hores després de ser atesos als serveis d'urgències. Amb els primers resultats ja s'ha detectat una millora del seguiment, la reducció de visites innecessàries, la millora de l'experiència del pacient, l'eficiència del sistema sanitari i s'ha disminuït la càrrega assistencial.
Com funciona?
Lola contacta els pacients 48 hores després de la seva alta per fer un qüestionari de salut estandarditzat i avaluar-ne l'evolució. Els resultats es presenten en un panell de control a l'Hospital que prioritza els casos segons el seu nivell de gravetat, permetent als metges identificar de manera primerenca els pacients que requereixen més atenció i prendre les mesures oportunes. D'aquesta manera els metges prioritzen l'atenció, i mitjançant una crida als pacients valoren diferents opcions com ara ajustar el tractament, redireccionar el cas cap a una visita programada amb especialistes, o sol·licitar que els pacients tornin a urgències si cal. En els casos d'evolució favorable s'envia un informe al Portal del Pacient per informar-vos que el vostre metge està al corrent del seu progrés i donar-li algunes indicacions que puguin ser rellevants per a la seva evolució.
És un projecte pilot de Quirónsalud que pretén fer-se extensiu a altres centres del grup.