CommandCenterHUGCCommandCenterHUGC

Un Command Center és un centre de gestió en temps real que permet als professionals sanitaris controlar i optimitzar els fluxos de pacients, els recursos i els processos d'un hospital. L'Hospital Universitari General de Catalunya ha implementat aquest projecte tecnològic que ajuda els professionals del centre a gestionar-lo de manera més àgil i ràpida, ja que la presa de decisions es basa en dades en temps real i es poden dur a terme accions basades en la seva anàlisi predictiva.

Inspirat en la torre de control d'un aeroport, el Command Center funciona com un centre neuràlgic que monitoritza a través de diferents pantalles, i gestiona en temps real les diferents àrees o processos crítics de l'hospital, integrant l'àrea d'operacions juntament amb suport a la cura del pacient a les àrees d'urgències, hospitalització, consultes externes i àrea quirúrgica.

Tot i ser un projecte tecnològic, l'èxit del Command Center rau en la sinergia entre la tecnologia d'avantguarda i el talent humà. L'equip que el compon està format per professionals altament capacitats amb un coneixement profund de l'hospital, capaços d'interpretar les dades, identificar problemes, prendre decisions estratègiques en temps real i gestionar l'equip de manera eficient.

La informació que es monitoritza s'ha treballat perquè sigui visible de forma intuïtiva en panells interactius, així l'equip del Command Center obté una visió holística de l'activitat hospitalària, identificant colls d'ampolla, millorant la capacitat d'anticipar-se a possibles problemes i prenent decisions estratègiques basades en dades i anàlisis predictives, per mitigar-los o evitar-los.


Un model de gestió en evolució continua

El Command Center no és una solució estàtica sinó un model de gestió dinàmic que s'adapta i evoluciona contínuament. La retroalimentació constant, la identificació d'àrees de millora i la implementació de noves solucions tecnològiques són clau per al seu èxit a llarg termini.

Aquest projecte obre les portes a un futur on la predicció i la personalització seran els pilars fonamentals de l'atenció mèdica:

  • Anticipar-se a la demanda: mitjançant l'anàlisi de dades històriques i en temps real permet a l'hospital anticipar la demanda de serveis i recursos. Això es tradueix en una planificació millor de la capacitat hospitalària, evitant la sobrecàrrega dels serveis i els temps d'espera innecessaris per als pacients.
  • Optimització de recursos: monitoritzar en temps real la disponibilitat de recursos i la demanda de serveis permet optimitzar-ne l'ús. Això es tradueix en una reducció de costos, una major eficiència i una millor utilització dels recursos disponibles.
  • Millora de la qualitat assistencial: la presa de decisions estratègiques basada en dades en temps real permet millorar la qualitat assistencial en diversos aspectes:
    • Millora de la seguretat del pacient
    • Atenció personalitzada
    • Reducció d'errors
  • Major satisfacció del pacient: l'atenció personalitzada i la millor comunicació es tradueixen en una satisfacció més gran del pacient amb l'atenció rebuda.

"El Command Center és la pedra angular d'un futur on la gestió sanitària es basa en les accions proactives i predictives, l´anàlisi de dades i la col·laboració entre professionals" explica la Dra. Sandra Barbadillo, directora mèdica de l'Hospital. "Treballem per a un futur on l'atenció mèdica no només cura, sinó que també acompanya el pacient, prevé i millora la qualitat de vida de les persones" afegeix.

En fases successives s'incorporaran models avançats de gestió per a aquestes 4 àrees inicials on ja s'està treballant, així com la monitorització d'altres àrees de l'hospital, com l'UCI, l'Hospital de Dia o Rehabilitació.


cc2cc2


Premi Millor Experiència

El projecte del Command Center ha estat presentat a les Jornades Nacionals d'Infermeres Gestores, celebrades del 4 al 6 de juny a Madrid, i ha guanyat el Premi a la Millor Experiència. La infermera Marian Ramos, del Command Center a l'Hospital Universitari General de Catalunya, ha recollit el premi després de defensar-lo davant del jurat.

Les 34 Jornades Nacionals d'Infermeres Gestores, organitzades per l'ANDE (Associació Nacional de Directius d'Infermeria), s'han desenvolupat en aquesta edició sota el lema «Generant confiança. Líders de la transformació». Durant aquests dies s'han reunit experts i líders del sector en relació amb la gestió de la infermeria, on han tingut lloc conferències, ponències, taules temàtiques i tallers pensats per proporcionar eines pràctiques i coneixements avançats per garantir la qualitat òptima dels pacients i garantir la qualitat assistencial.