Flexibilitat cognitiva: la clau per a gestionar la incertesa de la tornada a les aules
La incertesa de la tornada a l'escola està afectant a tots aquells que es troben en edat escolar, als seus pares i a l'entorn. Hi ha qui considera que a hores d'ara s’hauria de tenir informació clara i específica sobre a tornada a les aules, els que creuen que no es garanteix la distància física dins de les aules, els que diuen que les ràtios d'alumnes són arriscades, els que temen que els nens i adolescents no tornaran a l'escola que ells recorden o els que creuen que les solucions proposades són insuficients.
Totes aquestes incerteses i temors les han percebut els infants, segons algunes veus els grans oblidats de la pandèmia. L'afectació emocional dels menors és una de les grans preocupacions dels pares que pensen que l'any anterior de continguts es pot recuperar, però la salut emocional és un aspecte fonamental a tractar. Els nens han de recuperar la felicitat i allunyar les pors de la situació viscuda.
Rocío Rosés, psicòloga de l'Hospital Universitari General de Catalunya explica que "les persones, tant adults com nens, necessitem saber què passarà en un futur immediat. Disposar d'informació proporciona seguretat i tranquil·litat. No obstant això, quan no és així i no es tenen respostes, les persones experimenten una sensació d'Incertesa o dubte. A més, en aquests moments la falta d'informació és referent a un àmbit tan sensible com l'escolar, el qual és una de les àrees fonamentals per al correcte desenvolupament d'un nen (juntament amb la família)".
A l'escola, els nens aprenen a interioritzar les rutines necessàries en el seu dia a dia per a poder adquirir hàbits d'autonomia. Rosés assenyala que "aprenen la importància de respectar uns horaris (importància d'arribar puntual a l'escola); a adequar el seu comportament a cada context (no es fan les mateixes activitats a l'aula que al pati); a seguir normes i pautes (els nens aprenen a tenir un comportament determinat segons el qual alguns adults els van indicant). A més, és on els nens aprenen a desenvolupar-se a escala cognitiva. És el lloc on adquireixen les habilitats socials necessàries per a poder entendre el món que els envolta, generalment mitjançant l'aprenentatge vicari (per imitació i observació dels iguals)".
Segons la psicòloga del General de Catalunya "també pot ser una oportunitat per a treballar la flexibilitat cognitiva o la capacitat de poder-nos adaptar a un entorn cada vegada més inestable i canviant. Una persona flexible és capaç d'adaptar-se a situacions noves i a escenaris als quals no s'ha enfrontat abans. És important no oblidar que els nens i adolescents necessiten sentir-se cuidats i segurs, i disposar amb una certa anticipació sobre el que els succeirà".
Per tant, els enormes dubtes que actualment existeixen sobre l'inici de l'escola poden generar sentiments o emocions negatives. Rocio Rosés li dóna la volta i assegura que "si som capaços d'ajudar els nens i adolescents a transformar una situació potencialment negativa en un aprenentatge positiu, aconseguirem resultats favorables sobre un context incert, pel que es necessita tenir informació real i precisa sobre l'inici escolar". La psicòloga creu que "és fonamental que a escala institucional i governamental es doni una resposta clara i concisa sobre l'inici escolar, per a mitigar els efectes negatius que la incertesa pot ocasionar en la població infanto juvenil".
Sobre Quirónsalud
Quirónsalud és el grup hospitalari líder a Espanya i, juntament amb la seva matriu Fresenius-Helios, també a Europa. Compta amb més de 40.000 professionals en més de 125 centres sanitaris, entre els quals es troben 50 hospitals que ofereixen prop de 7.000 llits hospitalaris. Disposa de la tecnologia més avançada i d'un gran equip de professionals altament especialitzats i de prestigi internacional. Entre els seus centres, es troben a l'Hospital Universitari Fundació Jiménez Díaz, Centre Mèdic Teknon, Ruber Internacional, Hospital Universitari Quirónsalud Madrid, Hospital Quirónsalud Barcelona, Hospital Universitari Dexeus, Policlínica de Guipúscoa, Hospital Universitari General de Catalunya, Hospital Quirónsalud Sagrat Cor, etc.
El Grup treballa en la promoció de la docència (vuit dels seus hospitals són universitaris) i la investigació mèdic-científica (compta amb l'Institut d'Investigació Sanitària de la FJD, acreditat per la Secretaria d'Estat d'Investigació, Desenvolupament i Innovació).
Així mateix, el seu servei assistencial està organitzat en unitats i xarxes transversals que permeten optimitzar l'experiència acumulada en els diferents centres i la translació clínica de les seves investigacions. Actualment, Quirónsalud està desenvolupant multitud de projectes d'investigació a tot Espanya i molts dels seus centres realitzen en aquest àmbit una feina puntera, sent pioners en diferents especialitats com oncologia, cardiologia, endocrinologia, ginecologia i neurologia, entre d'altres.